Dagens gang

frokost i børnehaven

Vores hverdag

Institutionen åbner kl. 6.00, og de første børn indfinder sig snart – både vuggestuebørn, børnehavebørn og SFO-børn. Hvis man ikke har fået morgenmad hjemmefra, er der mulighed for at få det i institutionen fra kl. 6.15, vi skal være færdige med at spise kl. 7.30.

Kl. 8.05 går børnehaven på skolen for at være med til morgensang. Vi er tilbage ca. kl. 8.30 og indtil kl. 15.30 er det kun de 0-6 årige, som er i institutionen. I denne tid bliver der leget – inde eller ude (vi har et meget stort areal med legeplads og boldbane til rådighed fælles med skolen) eller tegnet, malet, klippet osv. Måske går vi en tur i den nærliggende skov. Indimellem ta´r vi afsted på ture, f.eks. til vores skurvogn i Vester Thorup Plantage, stranden, Fjerritslev bibliotek.

Én gang hver 14. dag har vi maddag, hvor børnene hjælper med forberedelserne, inden vi kan sætte os til et veldækket bord.

Vi spiser frokost kl. 10.30, og børnene får mælk til deres madpakke. Vi har inddelt børnene i små grupper efter alder. Efter mad og snak bliver der læst historie, måske rim og remser og sunget. Så skal der ryddes til side, hvorefter alle klæder sig på og går ud for at lege. De børn, der har behov for det, kommer hen og sove.

Kl. 13.30 spiser store og små frugt og resten af madpakken, indtil kl. 14.10. Børnene får igen en historie læst op. Den sidste tid inden afhentning, bliver der leget, tegnet o.m.a. SFO-børnene er her igen fra kl. 15.30

Ca. fra 1. marts har vi førskolegruppe med de børn, der skal starte i børnehaveklasse efter sommerferien. Vi laver førskole-aktiviteter her, og vi besøger børnehaveklassen flere gange.

I løbet af foråret har vi en overnatning, med de børn, der skal i børnehaveklasse efter sommerferien. Vi spiser aftensmad og hygger os inden børnene bliver puttet, og næste morgen kommer forældrene til fælles morgenmad.

Fra ca. september – har vi musik på skolen sammen med musiklære, for de to ældste årgange.

I maj eller juni måned tager vi på en længere udflugt, der varer det meste af dagen, med alle børnene. Det kan f.eks være Zoologisk have, Nordsø Museet, Randers regnskov eller Hjortdal Dyrefarm.